Alua-Patuik, Anggo-Tanggo, Raso-Pareso

Oleh : Ekadj. Dt. Endang Pahlawan

rumahadatrumah basandi batu

adat basandi alua jo patuik

mamakai anggo jo tanggo

sarato raso jo pareso

Norma adat dibentuk oleh tungku nan tigo sajarangan : alua-patuik, anggo-tanggo, dan raso-pareso. Norma ini terkristalisasi di dalam adat Minangkabau, dan digunakan dalam berbagai pertimbangan adat.

Ketiga hal ini merupakan tungku bagi pemasakan adat, sedangkan apinya adalah para pemangku adat. Setiap penghulu adat hendaknya memahami dan menguasai ketiga norma tersebut, sehingga kepemimpinan adat yang dimilikinya dapat menanak rasa keadilan dan kesejahteraan terhadap kaum yang dipimpinnya. Sedangkan bagi anak Minangkabau pada umumnya, pemahaman terhadap alua-patuik, anggo-tanggo, dan raso-pareso berguna untuk menumbuhkan jatidiri dan memahami batasan-batasan hidup dalam bermasyarakat. Pasar jalan karono dilalui.

a. Alua jo Patuik

Pengertian alua (alur) adalah sesuai dengan prosedur atau tata cara yang berlaku di dalam adat. Sedangkan pengertian patuik (patut) adalah kepantasan sesuatu terletak pada tempatnya. Dengan demikian pengertian alua jo patuik adalah kesesuaian sesuatu berdasarkan prosedur adat dan terletak pada tempatnya.

Beberapa pitatah adat mengenai ketentuan alua :

bajanjang naiek batanggo turun

mangaji dari alif, babilang dari aso

Beberapa pitatah adat mengenai ketentuan patuik :

nagari aman, kampuang santoso

padi masak, jaguang manjadi

taronak berkembang biak

bapak kayo, ibu batuah

mamak dihormati urang pulo

penghulu ibarek pohon di tangah padang

ureknyo tampek baselo, dahannyo tampek bagantuang

daunnyo tampek bataduah kapanasan dan balindung kahujanan

pai tompek batanyo, pulang tampek babarito

Dalam suatu keputusan adat, bilamana suatu keputusan akan ditetapkan, disampaikan terlebih dahulu prosedur yang telah ditempuh :

pandangan jauoh lah dilayangkan, pandangan dakek lah ditukikkan

ka bukik samo mandaki, ka lurah samo manurun

Sehingga sampai kepada kepantasan :

indak ado murai nan bakicau, indak ado rantiang nan badatak

bulek lah buliah digolongkan, picak lah buliah dilayangkan

Tapi bila ada ketidaksesuaian dalam pertimbangan, pantunnya adalah :

salido maso dahulu

bakosiek bapantai cermin

kapalo samo berbulu

bapikie balain-lain

Bila permasalahan tersebut tidak dapat diselesaikan maka :

silang pangkal cakak

sangketo pangkal perang

Oleh karenanya dalam timbangan adat alua jo patuik, hendaknya teliti dalam melihat permasalahan. Bisa saja masalah tersebut benar secara alua tapi tidak secara patuik, atau sebaliknya. Banyak permasalahan adat yang tumbuh belakangan ini didasarkan hanya mengikuti ketentuan alua, namun tidak menimbang kepatutan; seperti mengambil jalan pintas dalam keputusan-keputusan adat. Hal ini pada akhirnya menimbulkan silang-sengketa dan perseteruan di dalam masyarakat. Penyelesaian adatnya adalah :

anggang jo kekek bari makan

tabang ka pantai kaduonyo

panjang jo singkek paulehkan

mangkonyo sampai nan dicito

b. Anggo jo Tanggo

Anggo (anggaran dasar) mempunyai pengertian : ketentuan pokok, sedangkan tanggo (anggaran rumah tangga) mempunyai pengertian : ketentuan pelaksanaan. Ketentuan anggo dibentuk dari pahatan norma (pitatah) yang tersusun sedemikian rupa dari ketentuan-ketentuan pokok adat (barih adat).

barih baukua jo pitatah, disabuik anggo

Anggo merupakan pedoman dalam perjalanan hidup kemasyarakatan, seperti halnya manfaat kompas dalam pelayaran.

biduak didayuang manantang ombak

layar dikambang manghadang angin

nangkodo ingek di kamudi

padoman usah dilupokan

Sedangkan tanggo merupakan peraturan pelaksanaan adat yang menjalankan ketentuan anggo.

di ateh anggo berdiri tanggo

Adapun ukuran tanggo disebutkan :

balabeh bajangko jo patiti, disabuik tanggo

Ketentuan anggo diatur dengan tanggo disebut anggo jo tanggo. Anggo jo tanggo mendasari pemikiran dalam menjalani alua jo patuik; sehingga pedoman alua jo patuik bersandarkan pada ketentuan pokok dan ketentuan pelaksanaan dari hukum adat (anggo jo tanggo).

c. Raso jo Pareso

Raso adalah rasa atau perasaan manusia. Raso dapat berbentuk malu, takut, senang, atau bahagia. Walaupun pengaturan raso ini terdapat di otak kecil manusia, namun selalu diibaratkan raso itu tumbuh di dalam hati, atau raso tumbuah di dado. Ukuran raso didasarkan pada nilai  budi yang dimiliki oleh setiap orang, dan karena itu raso setiap orang akan berbeda-beda. Pitatah adatnya adalah :

latiek-latiek tabang ka pinang

hinggok di pinang duo-duo

satitiek aie dalam pinang

disinan bamain ikan rajo

Beberapa pantun budi-kebaikan :

nan kuriek iyolah kundi

nan merah iyolah sago

nan baiek iyolah budi

nan indah iyolah baso

pulau pandan jauah di tangah

di baliek pulau si angso duo

hancua badan dikanduang tanah

budi baiek dikanang juo

pisang ameh dibao balayar

masak sabuah di dalam peti

hutang ameh buliah dibayar

hutang budi dibao mati

Beberapa pantun tentang kehidupan tidak berbudi :

anak urang koto hilalang

pai ka pakan baso

malu jo sopan kalau lah hilang

hilanglah raso jo pareso

Rarak limau dek binalu

tumbuah sarumpun jo sikasek

kalau hilang malu jo sopan

umpamo kayu lungga pangabek

dek ribuik rabahlah padi

dicupak nak urang canduang

hiduik kalau indak babudi

duduak tagak kumari cangguang

Talangkang carano kaco

badarai carano kandi

bareh nan samo dirandang

baganggang karano dek raso

bacarai karano dek budi

itu nan samo kito pantangkan

Pareso adalah periksa, yaitu menyelidiki keadaan sesuatu dengan teliti sehingga dapat diketahui keadaan yang sebenarnya. Untuk mengungkapkan keadaan yang sebenarnya diperlukan kemampuan analisis dan pemikiran, karena itu disebutkan pareso tumbuah di kapalo.

Raso-pareso merupakan suatu pandangan hidup yang didasarkan pada budi-kebaikan serta pemikiran untuk mengungkapkan kebenaran. Posisi raso-pareso adalah hati dan akal, yang perlu didudukkan secara selaras agar tercapai keseimbangan sikap.

Di dalam pengembangan sikap, patiti adat mengatakan :

raso dibao naiek

pareso dibao turun

tarimolah raso dari luar

pareso bana raso ka dalam

antah iyo antah indak

Raso dibao naiek dimaksudkan budi-kebaikan seseorang hendaknya selalu ditingkatkan untuk diseimbangkan dengan posisi akal yang berada di atas. Cita-rasa seseorang terhadap kebaikan, keindahan, kepantasan, dan lain sebagainya hendaknya selalu meningkat seiring dengan jauhnya perjalanan yang dilalui serta bertambahnya wawasan hidup. Perhatikan kato pitatah :

pandangan jauah, dilayangkan

Pareso dibao turun dimaksudkan pemikiran dan penilaian tentang sesuatu hendaknya difokuskan kepada inti kebenaran dan selaras dengan posisi hati yang berada di bawah. Ketajaman pemikiran akan mengasah kemampuan analisis seseorang, sehingga dapat memilah mana yang emas dan mana yang loyang. Perhatikan kato pitatah :

pandangan dakek, ditukikkan

Tarimolah raso dari luar dimaksudkan perlunya memahami pandangan dan pemikiran orang lain, sehingga dapat membentuk empati. Raso yang dimiliki seseorang perlu ditimbang dengan raso yang dimiliki oleh orang lain. Pareso bana raso ka dalam dimaksudkan perlunya upaya introspeksi terhadap raso yang dimiliki sendiri. Antah iyo antah indak, sebagai bentuk timbang rasa dalam hidup bermasyarakat. Perhatikan kato patiti :

bajalan paliaro kaki

bakato paliaro lidah

kaki tataruang inai padahannyo

lidah tataruang ameh padanannyo

bajalan salangkah madok suruik

kato sapatah dipikiri

lamak di awak katuju di urang

~ by Is Sikumbang on August 18, 2009.

5 Responses to “Alua-Patuik, Anggo-Tanggo, Raso-Pareso”

  1. pertamax

    merdeka bung!!!

  2. malu rasonyo jadi urang minang, karano ndak tau jo asa usua minang kabau, andai sajo ado buku tantang tambo yang cukuip jo isinyo….tu bana yang di cari kini…sampai kini alun dapek…..

  3. Rancak bana kok bisa tampilankan juo pidato adat minang baralek, minum makan, japuik marapulai. dll agiah taruih ambo suko blog iko sanak

  4. iyo bana tu sanak, malu awak jdi urang minang klaw ndak tw asal usul minang kabau..,
    Kini awak lah tau saketek2 tantang minang kabau, tu pun awk baco dri warnet…
    Lah, iko se pasan awk,.
    Tarimo kasi banyak2 dih…

  5. Tarimo kasih pak…! iyo subana iko nan dicarimah, rencana nak baraja pantun minang….! izin copy yo… pak,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: