BAB V. Daulat Yang Dipertuan Sultan Alam Bagagar Syah, Raja Alam Pagaruyung

Berdasarkan Silsilah Ahli Waris Daulat yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung, Daulat Yang Dipertuan Sultan Tangkal Alam Bagagar Syah yang dikenal juga dengan panggilan Yang Dipertuan Hitam mempunyai empat orang saudara; Puti Reno Sori, Tuan Gadih Tembong, Tuan Bujang Nan Bakundi dan Yang Dipertuan Batuhampar, hasil perkawinan dari Daulat yang Dipertuan Sultan Alam Muningsyah (II) yang juga dikenal dengan kebesarannya Sultan Abdul Fatah Sultan Abdul Jalil (I) dengan Puti Reno Janji Tuan Gadih Pagaruyung XI.

Daulat Yang Dipertuan Sultan Tangkal Alam Bagagar Syah menikah pertama kali dengan Siti Badi’ah dari Padang mempunyai empat orang putera yaitu: Sutan Mangun Tuah, Puti Siti Hella Perhimpunan, Sutan Oyong (Sutan Bagalib Alam) dan Puti Sari Gumilan.

Dengan isteri keduanya Puti Lenggogeni (kemenakan Tuan Panitahan Sungai Tarab) mempunyai satu orang putera yaitu Sutan Mangun (yang kemudian menjadi Tuan Panitahan SungaiTarab salah seorang dari Basa Ampek Balai dari Kerajaan Pagaruyung).Sutan Mangun menikah dengan Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung ke XIII (anak Puti Reno Sori Tuan Gadih Pagaruyung XII dan kemenakan kandung dari Sultan Alam Bagagarsyah).

Dengan isteri ketiganya Tuan Gadih Saruaso (kemenakan Indomo Saruaso, salah seorang Basa Ampek Balai Kerajaan Pagaruyung) mempunyai putera satu orang: Sutan Simawang Saruaso (yang kemudian menjadi Indomo Saruaso).

Dengan isteri keempatnya Tuan Gadih Gapuak (kemenakan Tuan Makhudum Sumanik) mempunyai putera dua orang yaitu Sutan Abdul Hadis (yang kemudian menjadi Tuan Makhudum Sumanik salah seorang Basa Ampek Balai dari Kerajaan Pagaruyung) dan Puti Mariam. Sutan Abdul Hadis mempunyai delapan orang putera yaitu: Sutan Badrunsyah, Puti Lumuik, Puti Cayo Lauik, Sutan Palangai, Sutan Buyung Hitam, Sutan Karadesa, Sutan M.Suid dan Sutan Abdulah. Puti Mariam mempunyai dua orang putera : Sutan Muhammad Yakub dan Sutan Muhammad Yafas (kemudian menjadi Tuan Makhudum Sumanik)

Adik perempuan dari Daulat Sultan Alam Bagagarsyah yaitu Puti Reno Sori yang kemudian dinobatkan menjadi Tuan Gadih Pagaruyung XII menikah dengan saudara sepupunya Daulat Yang Dipertuan Sultan Abdul Jalil Yamtuan Garang Yang Dipertuan Sembahyang II Raja Adat Pagaruyung, mempunyai seorang puteri yaitu Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung XIII. Puti Reno Sumpu dengan suami pertamanya Sutan Ismail Raja Gunuang Sahilan mempunyai seorang puteri: Puti Sutan Abdul Majid. Sedangkan dengan suami keduanya: Sutan Mangun Tuan Panitahan Sungai Tarab (putera dari Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai seorang puteri: Puti Reno Saiyah Tuan Gadih Mudo (Tuan Gadih ke XIV).

Puti Reno Saiyah ini menikah dengan Sutan Badrunsyah Penghulu Kepala Nagari Sumanik (putera dari Sutan Abdul Hadis dan cucu dari Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera empat orang yaitu: Puti Reno Aminah Tuan Gadih Hitam Tuan Gadih Ke XV, Puti Reno Halimah Tuan Gadih Kuniang, Puti Reno Fatimah Tuan Gadih Etek dan Sultan Ibrahim Tuanku Ketek.

Puti Reno Aminah dengan suami pertamanya Datuk Rangkayo Basa, Penghulu Kepala Nagari Tanjung Sungayang mempunyai seorang puteri: Puti Reno Dismah Tuan Gadih Gadang (Tuan Gadih Pagaruyung XVI) dan dengan suami keduanya Datuk Rangkayo Tangah dari Bukit Gombak mempunyai putera satu orang: Sutan Usman Tuanku Tuo.

Puti Reno Dismah Tuan Gadih Gadang menikah dengan Sutan Muhammad Thaib Datuk Penghulu Besar (ibunya Puti Siti Marad adalah cucu dari Sutan Abdul Hadis dan cicit dari Sultan Alam Bagagarsyah, sedangkan ayahnya Sutan Muhammad Yafas adalah anak dari Puti Mariam dan cucu dari Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera enam orang: Puti Reno Soraya Thaib, Puti Reno Raudhatuljannah Thaib, Sutan Muhammad Thaib Tuanku Mudo Mangkuto Alam, Puti Reno Yuniarti Thaib, Sutan Muhammad Farid Thaib, Puti Reno Rahimah Thaib.

Sutan Usman Tuanku Tuo menikah dengan Rosnidar dari Tiga Batur (cicit dari Sutan Mangun anak Sutan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera delapan orang: Puti Rahmah Usman, Puti Mardiani Usman, Sutan Akmal Usman Khatib Sampono, Sutan M .Ridwan Usman Datuk Sangguno, Sutan Rusdi Usman Khatib Muhammad, Puti Rasyidah Usman, Puti Widya Usman, Sutan Rusman Usman, Puti Sri Darma Usman.
Puti Reno Halimah Tuan Gadih Kuniang tidak mempunyai putera.

Puti Reno Fatimah Tuan Gadih Etek menikah dengan Ibrahim Malin Pahlawan dari Bukit Gombak mempunyai putera tiga orang: Puti Reno Nurfatimah Tuan Gadih Angah, Puti Reno Fatima Zahara Tuan Gadih Etek dan Sutan Ismail Tuanku Mudo.
Puti Reno Nurfatimah Tuan Gadih Angah menikah dengan Sy.Datuk Marajo dari Pagaruyung mempunyai seorang putera : Sutan Syafrizal Tuan Bujang Muningsyah Alam.

Puti Reno Fatima Zahara menikah dengan Sutan Pingai Datuk Sinaro Patiah Tanjung Barulak (adalah cicit dari Puti Fatimah dan piut dari Sultan Abdul Jalil Yamtuan Garang Yang Dipertuan Sembahyang) mempunyai putera delapan orang: Sutan Indra Warmansyah Tuanku Mudo Mangkuto Alam, Sutan Indra Firmansyah, Sutan Indra Gusmansyah, Puti Reno Endah Juita, Sutan Indra Rusmansyah, Puti Reno Revita, Sutan Nirwansyah Tuan Bujang Bakilap Alam, Sutan Muhammad Yusuf.

Sutan Ismail Tuanku Mudo menikah dengan Yusniar dari Saruaso (adalah cicit dari Yam Tuan Simawang anak Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera tujuh orang: Sutan Fadlullah, Puti Titi Hayati, Sutan Satyagraha, Sutan Rachmat Astra Wardana, Sutan Muhammad Thamrinul Hijrah, Puti Huriati, Sutan Lukmanul Hakim.

Sutan Ibrahim Tuanku Ketek dengan isteri pertamanya Dayang Fatimah dari Batipuh (kemenakan Tuan Gadang Batipuh) mempunyai seorang putera: Sutan Syaiful Anwar Datuk Pamuncak; dengan istri keduanya Nurlela dari Padang mempunyai seorang putera: Sutan Ibramsyah dan isteri ketiganya Rosmalini dari Buo mempunyai puteri dua orang: Puti Roswita dan Puti Roswati.

Dari kutipan Silsilah Ahli Waris Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung dapat dilihat bahwa ahli waris baik berdasarkan garis matrilineal maupun patrilineal adalah anakcucu dari Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung ke XIII yang sampai sekarang mewarisi dan mendiami Istano Si Linduang Bulan di Balai Janggo Pagaruyung Batusangkar.

Setelah mamaknya Sultan Alam Bagagarsyah ditangkap Belanda pada tanggal 2 Mei 1833 dan dibuang ke Batavia dan ayahnya Daulat Yang Dipertuan Abdul Jalil Yang Dipertuan Sembahyang mangkat di Muara Lembu, maka Yang Dipertuan Gadih Puti Reno Sumpu dijemput oleh Datuk-datuk Yang bertujuh untuk kembali ke Pagaruyung melanjutkan tugas mamak dan sekaligus tugas ayahnya sebagai Raja Alam dan Raja Adat.

Sesampainya di Pagaruyung, ternyata tidak ada lagi istana yang berdiri di Pagaruyung karena telah dibumi hanguskan. Kemudian pemerintah Belanda menawarkan bantuan untuk mendirikan istananya di Gudam atau di Kampung Tengah atau di Balai Janggo. Beliau memilih mendirikan istananya di Balai Janggo dengan alasan dekat dengan padangnya, Padang Siminyak (diceritakan oleh cucu beliau Puti Reno Aminah Tuan Gadih Hitam kepada penulis). Nama Istana Si Linduang Bulan kembali dipakai (nama istana tempat kediaman Raja Pagaruyung sejak dulu) untuk nama istana yang baru itu, sekaligus sebagai pengganti dari istana-istana raja Pagaruyung yang terbakar semasa Perang Paderi.

Istana Si Linduang Bulan ini kemudian terbakar lagi pada tanggal 3 Agustus 1961. Atas prakarsa Sutan Oesman Tuanku Tuo ahli waris Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung beserta anak cucu dan keturunan; Tan Sri Raja Khalid dan Raja Syahmenan dari Negeri Sembilan, Azwar Anas Datuk Rajo Sulaiman, Aminuzal Amin Datuk Rajo Batuah, bersama-sama Sapiah Balahan, Kuduang Karatan, Timbang Pacahan, Kapak Radai dari Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung serta Basa Ampek Balai dan Datuk Nan Batujuh Pagaruyung, Istana Si Linduang Bulan dibangun kembali dan diresmikan pada tahun 1989.

*
Disarikan oleh : Puti Reno Raudha Thaib)
Sumber http://www.padangmedia.com


27 Responses to “BAB V. Daulat Yang Dipertuan Sultan Alam Bagagar Syah, Raja Alam Pagaruyung”

  1. Siapakah Arwah Buyong Bin Dato’ Maharaja yang telah lama menetap di Semenanjung. Khabarnya dari suku Chaniago.

  2. Amir syarifuddin prawiranegara tu dari turunan siapa krn dari sejarahnya beliau adalah keturunan dari raja pagaruyung dan hubungan keluarga dengan kesultanan deli dari raja pagaruyung yang keberapa?

  3. apakah hubungan sultan jamin dari salasilah daulat yang dipertuan sultan alam bagagar syah?

  4. Saya bernama Indra Jaya dan gelar saya adalah Sutan tapi nenek saya adalah Puti Zainab dari Pondok Padang, mendengar cerita orang tua dahulu gelar di Pdg atau di Minang adalah Sutan bukan Sultan, Apakah ada sangkut pautnya dengan Kerajaan Paggaruyung? Saya selama ini hidup di Jakarta dan tdk banyak tahu mengenai Minangkabau.
    Terimakasih atas jawabannya.

  5. ada sesiapa yang tahu siapa Sutan Baginda Sakti…..

  6. ada sesiapa pernah dengar waris raja pagaruyung terakhir d bwa lari ke malaysia ketika kturunan raja d indon d bunuh.kami adlh cucu dari nenda kami yg d larikan

    • Entahlah Raden.. Sekarang nie ramai yang mengaku cucu cicit keturunan Di-Raja Pagaruyung.. Even kami pun pernah diceritakan benda yg same oleh nenek moyang kami.. Dilarikan ke Tanah Melayu, dari Pagaruyung, untuk disembunyikan dari pihak Belanda.. Nk cari info dgn lebih lanjut, xtau tau mane pangkalnye.. Cume rase bertuah dapat tinggal di Malaysia, walaupun bukan sebagai Raja/Sultan tapi Alhamdulillah, lebih mewah dari kerabat di sana.. Cume, pernah dinasihat, seandainye mahu kembali ke Pagaruyung, perlu disambut dengan beradat bagi mengelakkan dari sebarang kemudaratan.. Dan, nenek moyang kami masih lagi mengamalkan sedikit sebanyak adat seperti sewaktu menyambut kelahiran perlu disambut dengan kain kuning.. Walaupun generasi baru seperti saya sendiri kurang mengambil berat terhadap adat2 ini, dikhuatiri menjadi amalan khurafat.. Wallahualam..😉

    • raden, dilarikan ke mana?

  7. siapakan tengku ahmad tunggal? asal dr koto tangah, barisan..

  8. Saudara indra jaya, saya punya tulisan tentang puti zainab yang merupakan keturunan dari tuanku rajo mudo dari kerajaan sungai hitam bengkulu. Yang pada akhirnya keturunan rajo mudo menikah dengan salah seorang cicit sutan alam bagagarsyah yang bernama intan saidi yg bergelar dt lelo pahlawan/sutan machoedum. untuk lebih jelas saudara dapat add fb raja sultan khalippah aja

  9. Pertanyaannya, bila Tuan Gadih Pertama di tabalkan?..so siapayang menabalkan?

  10. Bisa ndak di Upload silsilah keturanan Raja Minangkabau dalam bentu skema

  11. asalamkum…bleh saya dapatkan susur galur keluarga diraja Pagaruyung dr Yang Dipertuan Alam Bagagar Syah sehingga cucu cicit terkini..?

  12. assalamualaikum..saya adalah salah seorg dari waris yg melarikan diri ke tanah melayu pd thn 1800an..moyang saya digelar baginda dan berkuturunan al-qadri..boleh sesiapa yg tahu susur galur tlg berikn sedikit info mengenainya??wassalam

  13. Salam..saya tertarik dgn cerita waris sultan jamin yg dtg dari N9, Malaysia dan telah di angkat sebagai Tuanku Rajo Bosa di Luak 50 kota, Sumbar. Ada komen mengatakan sejarah 148 tahun telah didustakan maka kembalinya Tuanku Rajo Bosa ini telah mengembalikan sejarah Almarhum Tuanku Ahmad Tunggal Ibni Yamtuan Imam (TAT) sebagai pejuang di Perang Bukit Putus. Sayugia saya ingin memgimbau kembali sejarah tersebut, bahawa apabila TAT tidak terpilih sebagai Yg Di Pertuan Seri Menanti, TAT bersama Datuk Kelana Sg Ujong telah menjemput bala tentera Inggeris memerangi Yamtuan Antah (saudaranya sendiri) dalam Perang Bukit Putus. Sejarah ini tidak dapat di dustakan kerana Perang inilah yang membuatkan Inggeris bertapak di N9, Yantuan Antah di kalahkan, Datuk Klana Sg Ujong menang percaturannya tetapi malangnya TAT menang sabong kampung tergadai…

  14. Salam..mintak tolong sesiape yang tahu.siapa raja kathib yang tiba di negeri sembilan sebelum raja malewar..terima kasih banyak2..kalu boleh tau name penuh dan dari mane die datang

  15. Salam..kepada yang tau kisah raja katib ni dan tau dari mane datangnya..sudila kiranya email kpd kami..saibuzan_01@yahoo.com

  16. salam ,saya nak tanya sesiapakah yg tahu nama ini Datuk Mentara Sutan Malim Shah adakah beliau dari keturunan yg keberapa

  17. assalamulaikum…… saya dari keturunan rao di pahang…..saya ingin bertanya sekiranya boleh saudara memberitahu saya tentang kerajaan besar yang pernah bertapak di sumatera barat ……saya dengar cerita tentang yang dipertuan besar n9 sekarang ni bukan dari kerajaan pagarruyung….tetapi dari salah satu kerajaan yang besar pernah memerintah hampir separuh pulau sumatera ?…….tetapi kerajaan pagarruyung hanya sebahagiannya sahaja….dan pemerintahnya memakai gelaran maharaja dan memerintah kawasan rokan, inderagiri,siak,bangkahulu,tanah minangkabau,kerinchi,kampar dan lain-lain kawasan berhampirannya…..dan cerita saya ni disampaikan oleh ninik/wan saudara saya yang berketurunan rao dan saya adalah generasi ke 7 dari keturunan maharaja mar muhammad dan anakandanya telah membawa diri ke semenanjung selepas kejadian lancang kuning dilepaskan oleh maharaja…..

    • kemungkinan kita adalah saudara.. saya berasal dari lanchang temerloh.. nama lanchang berasal dari peristiwa lancang kuning

  18. asalamualaikum…maap sebelumnya…sungguh malu rasanya hamba memperkenalakan diri sungguh bukan untuk ingin diakui hanya saja hamba hanya ingin napaktilas kasepuhan. hamba adalah putra dari muhammad achdiyat diwirya putra dari mas abdurajak(encak) putra dari H.zaenal abidin mangoendiwirya salah satu putra dari sutan alam intan dari pagaruyung yang dulu dibuang ke Banten karena terlibat Perang Pandri. mohon bantuannya untuk diberitahu siapa ayah,kakek,buyut dari sutan alam intan karena hamba sedang kebingungan mencarinya siapa yang tahu karena kakek hamba sudah meninggal. sungguh semua ini saya lakukan agar hamba bisa lebih mengenal diri dalam mahabah menuju ma’rifatulloh terimakasih sebelumnya atas perhatiannya semoga alloh memberi rahmat dan hidayah serta kasih sayangnya pada kita semua..
    amin.
    salamun alaikum

  19. salam, saya putri reno kemala sari anak kandung dari sutan indra rusmansyah,sekarang ini jika ada yang ingin mengetahui lebih jauh tentang pagaruyung,silsilah maupun skema silahkan hubungi Puti Reno Rauda Thaib atau sila datang langsung ke pagaruyung.

  20. untuk makluman semua,Tuanku Rajo Bosa waris dari keturunan Sutan Jamin tidak ada kena mengena dengan Tengku Ahmad Tunggal .Keturunan Tengku Ahmad Tunggal masih ada di Kg Majau Seberang, Padang Lebar Kuala Pilah.InsyaAllah segala kekalutan dan kekeliruan akan terjawab tidak lama lagi. Waris yang berhak akan mendapat hak mereka semula.

  21. salam, kami ndak lah paham silsilah yg ada di pagaruyung, hanya bagi kami silsilah kami dimulai dari puyang raja adityawarman dg puyang puti reno jalito, tercatat di tembo2 kami turun temurun suku VIII dan suku IX, tertulis Rajo Megat adik Puti SIpanjang Rambuik 2 sbg raja pertama di Renah Sekalawi (ayah Puti Bungsu) dan kami mengaku sbg keturunan dari puyang Dang Tuanku SUltan Remendung yg menikah dg Puyan Puti Bungsu. tembo2 itu selalu disembunyikan turun-temurun, namun saya memberanikan diri untuk mengumumkannya dengan harapan berguna buat anak cucu kami nanti saat mengirimkan fatiha… karena keterbatasan memang sulit mengumpulkan benda2 sejarah yg tercecer dirumah2 tua2 adat, tapi darah yg mengalir dalam tubuh kami itulah buktinya.. dengan cara kami berdoa menyebut bin dan binti kami yg makin ke atas…salam persaudaraan dar renah sekalawi

  22. saya berminat untuk mengetahui siapa pewaris instana silinduang bulan.dan mengapa istana tersebut sering kali ditimpa bencana akibat kebakaran?

  23. mohon penjelasan lagi salasilah keluarga pagaruyung. saya pewaris keturunan ke-7 Raja Khatib. Hanya mendengar cerita dari nenek bahawa keturunan kami melarikan diri ke Pahang, Malaysia. Yang saya tahu adik kepada arwah datuk saya telah berkahwin dengan kerabat Brunei Darussalam. Menurut kitab datuk kerajaan Pagaruyung waris asli kerajaan Nusantara sebelum Perang Paderi. Mohon penjelasan siapa yang tahu. Kemungkinan kerajaan Pagaruyung merupakan Kerajaan Dari Timur yang membawa panji Rasullulah saw iaitu panji hitam tertera kalimah Allah dan Muhammad. Masih mengkaji.. sumber lain dari orang-orang tua keluarga keturunan Pagaruyung dari puak yang hilang dari Nabi Ibrahim a.s..keturunan ini selalunya mencari salasilah keluarga untuk bersatu..jika benar apa yang saya kaji ini kemungkinan kebangkitan kerajaan pagaruyung adalah yang pernah disabdakan oleh Nabi Muhammad.

    Antara ciri-ciri keturunan pagaruyung
    yang laki-laki
    – suka warna hitam (berpakaian serba hitam dari kecil)
    – warna biru muda (jubah,kain pelikat,serban)
    – warna hijau untuk selempang/selendang
    – kulit hitam manis/sawo matang
    – tinggi, tegap, tidak gemuk dan tidak kurus
    – bersikap pro-islam
    – kesabaran tinggi
    – jenis tidak memilih/ tidak kisah
    – susah nak marah
    – pendiam

    perempuan
    -suka warna merah/hitam
    -pakaian serba putih
    -pendiam
    -miliki kesenian lukisan/musik tradisional
    -suka menyimpan khazanah lama
    -suka menelaah buku sejarah
    -perkahwinan mengikut adat negeri sembilan

    *cuma kajian saya terhadap keluarga pagaruyung sebelah Pahang,Negeri Sembilan dan Terengganu. Kemungkinan ada yang lain
    wallahualam..

  24. Cerita yang enak dibaca tetapi jauh dari kebenaran kr tidak membuktikaj apa-apa !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: